Yoga som verktøy

Jeg hører mange fortelle om seg selv før og etter kreften. Noen har opplevd store fysiske forandringer, og både ser og føler seg annerledes. Andre har lite energi, og orker mye mindre enn før. Ikke nok med at vi sammenligner oss med andre, kreft fører også til at vi sammenligner oss selv – før og etter kreft.

Når jeg har gjort en serie med yoga øvelser, ligger jeg rett ut på ryggen og slapper av en stund, mens jeg bevisst går igjennom kroppen, fra tærne og helt opp til hodet. Bare kjenner etter hvordan det føles. Da kjenner jeg ikke arr, feil og mangler. Da kjenner jeg hvor levende jeg er! Den følelsen ønsker jeg så inderlig at andre skal få oppleve også!

I tillegg til å føle at kroppen blir fysisk sterkere av yogaøvelsene, opplever jeg følelsen av å være mer tilstede i hele meg som noe veldig positivt! Da blir tankestrømmen roligere; fordømmelsen blir mindre, for den bor bare i hodet!

Min historie
I 1988 var jeg 9 år og fikk påvist kreft i skjoldbruskkjertelen, som følge av en sjelden genetisk feil (MEN 2B), og jeg har siden vært operert for spredning flere ganger. Markører tyder på at jeg fortsatt har kreftceller i kroppen, men det har heldigvis vært stabilt i mange år nå. I følge legene er dette noe jeg sannsynligvis må leve med resten av livet. Jeg vet at det å få kreft ikke er bare en fysisk belastning for mange, men også psykisk!

Å stå av stormene i livet
Siden jeg har levd med dette så lenge og kanskje må leve med det i mange år framover, har det vært viktig for meg å ha det så godt som mulig i den situasjonen jeg er i. Jeg har funnet ting i livet som gir meg glede og mening, og jeg har lest og tenkt mye. Men når det stormer som verst og alt blir snudd på hode, er det ikke like enkelt å beholde roen og holde humøret oppe! Og det har jo stormet noen ganger..

Første smakebit
Jeg hadde fått tilbud om å delta på et yogakurs i 2012. Det var veldig interessant å høre at yoga og pusteøvelser faktisk har stor innvirkning på immunforsvaret, og på mange fysiske og psykiske lidelser. Både forebyggende og som behandling.

Jeg ble også veldig glad når jeg allerede første kurskvelden forsto at yoga ikke bare dreier seg om kroppen, men hele mennesket!

Forsker og yogainstruktør
Yogakurset jeg deltok på, var ledet avFahri Saatcioglu som på fritiden er en av instruktørene til Art of Living Norge.

Fahri Saatcioglu er til daglig professor ved Universitetet i Oslo, og en anerkjent kreftforsker. Han har bl.a. forsket på effekten av yoga på immunforsvaret, og har en pågående forskningsstudie ved Oslo Universitetssykehus Ullevål. Her ser de på effekten av yoga hos kvinner med brystkreft. Resultatet av denne studien vil foreligge neste år.

Lærdom og erfaring
Gjennom yogaøvelsene som vi lærte på kurset; samtalene vi hadde rundt filosofien, og de bevisstgjørende oppgavene vi fikk, har jeg har fått noen virkelig gode verktøy, som gjør det enkelt å finne roen i hverdagen.

Jeg opplever også at jeg står mer støtt i meg selv og ikke blir vippet av pinnen så raskt. Det føles også godt at mitt ve og vel ikke bare ligger i andres hender, men at jeg selv bidrar, og tar ansvar for egen helse og velvære.

Mindfulness i helsevesenet
Mindfulness har  de siste årene blitt et stuerent utrykk innen både helsevesen og psykiatri.

Definisjonen av mindfulness er;
Enkle praktiske teknikker for å trene seg opp til å være fullt og helt tilstede her og nå. Ved å øve på å være oppmerksom på hva som skjer i kroppen og tankene, fjerner man negativt stress, får overskudd og blir i stand til å observere sine tanker og følelser istedenfor å bli styrt av dem.

Det er nettopp den effekten jeg føler at yoga og pusteøvelser gir!

Hvordan gjøre yoga?
Det er kanskje mange som er redde for at yoga skal være krevende og at man må være sterk og smidig for å få det til.

Det er helt greit å kjenne at det strekker litt, men det skal ikke være smertefullt!

Om noen på grunn av senskader eller trøtthet, ikke klarer alle øvelsene, så er det greit. Noen ganger er dagsformen dårlig, derfor er det viktig å lytte til kroppen sin, og gjøre det som føles ok den dagen.

Mestring er en god følelse, men mestring bør være utifra den formen du er i akkurat i dag, uten sammenligning med i går eller hva du synes at du bør prestere i morgen.

Du gjør så godt du kan nå! I yoga er det du får til BRA NOK! Yoga er så mye mer enn bare de fysiske øvelsene!

Det handler om tilstedeværelse og bevissthet. Yoga handler om deg og ingen andre.

Typer yoga
Jeg har kun erfaring med yoga lært gjennom Art of Living sine kurs, noe som er bygget på klassisk hatha yoga, som har utviklet seg fra gamle indiske tradisjoner. Det finnes mange grener innfor yoga og sjansen er derfor stor for at du finner noe som vil passe deg.

Om du skulle få lyst til å prøve yoga, anbefaler jeg å ta et kurs eller gå til et sted hvor det er instruktører. Det er mye tryggere enn å eksperimentere på egenhånd.

Utstyr
Det kan være greit med egen matte. Da kan du gjøre yoga hjemme også. Billige matter fås kjøpt mange steder, bl.a. hos Clas Ohlson. Når det gjelder klær, skal de være behagelige å bevege seg i, ikke for stramt og ikke så løst at de kommer i veien.

For å unngå å bli kald så er det fint å ha et tynt ull- eller fleece teppe til å legge over seg for den siste øvelsen når du gjøre yoga; de minuttene hvor du  ligger rett ut og slapper av i hele kroppen.

Lykke til! : )

Sandra Shepherd

Art of Living

Les om yoga og forskning

Les om forskning på brystkreftpasienter og yoga 

Les Sandras historie

Kommentarer

2 thoughts on “Yoga som verktøy

Legg igjen en kommentar