Tanker fra en NAV leder

Jeg leste i vår en artikkel her på Kreftkamp. Den var skrevet av Hanne Moxness. Hun var kreftsyk og ga uttrykk for sin redsel i forhold til det å møte NAV i møter. Innlegget til Hanne gjorde inntrykk på meg.

I NAV kontoret der jeg jobber er vi en gjeng ulike ansatte. Mange av oss har erfaringer fra livet som forhåpentligvis styrker oss når vi møter innbyggerne i kommunen.

Vi er ydmyke for at det er vanskelig å komme til oss, og vi prøver så godt vi kan å møte den som kommer til oss på en god måte.

Vår kompetanse 
Vi som jobber i NAV møter mange mennesker som har kommet i vanskelige situasjoner i livet sitt. Det kan være egen sykdom, barns sykdom, skilsmisser, fattigdom og andre ting som er krevende og vanskelig.

Vi har stor forståelse for at det å forholde seg til møter og andre ting som skal følges opp, er vanskelig i en tid hvor en har tankene andre steder.

Om det kan være til noen hjelp for deg som leser dette, vil jeg i si at dette har vi stort fokus på internt hos oss.

Profesjonalitet
Det er ulik oppfatning av hva det vil si å være profesjonell i jobben som NAV ansatt. For en person kan det være fint om jeg orienterer om fremdrift og rettigheter, imens en annen person setter pris på om vi snakker om hva vedkommende føler.

Det er dette som gjør det spennende å jobbe med mennesker, vi er alle forskjellige samtidig som vi alle er unike:)

Du skal være fornøyd
Vi trener på å snakke om de vanskelige tingene. Vi øver oss på å bli bedre til å lytte, og vi vet at det kan oppstå situasjoner der vi ikke er gode nok for akkurat deg, og at vi da kanskje må la en kollega overta saken.

Fordi DU er viktigst! Det at du opplever å bli møtt på en god måte, og at du får den veiledningen du trenger, det er vår jobb.

Vår jobb
Vår jobb nr. 1, er å få folk tilbake i arbeid eller ut i arbeid, men vi må ta det i det tempoet som du klarer!

Ikke alle vil snakke om sine følelser og ikke alle vil snakke om sin diagnose. Her skal vi være proffe og prøve å få til det beste møtet med hver enkelt. Det er derfor viktig at folk sier ifra. Si hva du klarer å snakke om og si noe om hva du forventer ut av møtet.

Tips til deg
Derfor; til deg som skal i møte med NAV; her er noen tips som jeg håper kan være til nytte:

  • Skriv opp det du vil ta opp. Lag stikkord og spørsmål. Vi er jo vant til å være i møter, men for deg kan det være nytt; og kanskje du vil vite mer om ting som vi ikke hadde tenkt å ta opp med deg?
  • Ta opp med legen din hvis du gruer deg til å møte oss. Kanskje legen eller andre du stoler på kan bli med deg? Da har du noen å prate med etter møtet også.
  • Det er fint om du møter opp når vi kaller inn til møte. Da har vi satt av tid til å hjelpe deg og gi deg riktig og viktig informasjon; det kan blant annet dreie seg om rettigheter vi ser du har.
  • Om du har problemer med å gå til Nav kontoret spør om å få ha møter med NAV et annet sted. På jobben kan være en god plass eller et annet sted.
  • Du har lov å gi beskjed om du føler du ikke får hjelp; da kan du be om å få snakke med en annen veileder.
  • Si til din veileder hvis du sliter med å sende meldekort, da skal veileder hjelpe deg videre.
  • Hvis du ikke får kontakt med oss på telefon og du ikke blir oppringt etter å ha snakket med vårt kundesenter; så ring sentralbordet og forklar problemet. Be om at de ordner det slik at du blir ringt opp. De som sitter på sentralbordet hos oss er veldig hyggelige og hjelpsomme folk.
  • Hvis du vet at jobbtilknytning er tema for møtet og du gruer deg; så sett ned noen stikkord for hva du tenker om det. Det kan være mye rundt arbeid og sykdom som du har lest og hørt om, men som ikke vil være relevant for deg i din situasjon. Vi vil ikke at du skal grue deg til møtet eller være redd eller engstelig i møtet. Det vil kunne være med å lage en utrygghet for deg som vi føler på, men som ingen av oss tar opp. Det er viktig for oss å ha en god tone i møtet med deg.
  • Om du er tilknyttet en organisasjon eller lignende, representativ for din diagnose, kan det være en god ide`å invitere NAV inn til møter her. Da kan en møte NAV i fellesskap med andre som sliter med det samme.

Så to eksempler til slutt for å vise hvordan vi jobber (anonymisert):

1. Bernt var kreftsyk. Vi ble godt kjent med han da vi fulgte ham opp over flere år. Vi så etter hvert at sykdommen utviklet seg til det verre. For at han skulle få konsentrere seg om behandlinger og sine opphold på sykehuset, ordnet vi det slik at han slapp å sende inn meldekort.

2.  Knut var sykmeldt. Vi hadde gjennomført dialogmøte 2, på hans arbeidsplass. Vi hadde avtale om flere møter, men han hadde en lang vei å dra til NAV kontoret. Da møtte vi ham på en kafe som lå i nærheten av der han og også hans veileder bodde.

Kom gjerne med generelle spørsmål her; så skal jeg prøve å svare!

God varm klem fra Laila,

NAV leder i Vindafjord i Rogaland

Kommentarer

19 thoughts on “Tanker fra en NAV leder

  1. Eljos-bloggene says:

    Jobb nr en er å få folk tilbake i arbeid sies det her. Men hva med dem som ikke kan komme tilbake i arbeid. Jeg var en av dem, og fikk utrolig god støtte og hjelp fra min saksbehandler på trygdekontoret, som det var den gangen. Jeg har vel fått det inntrykket at de sliter mest de som føler at de absolutt ikke klarer å komme tilbake i arbeid. Så da kombinert med saksbehandlere i NAV som har det som sin oppgave å få dem ut i arbeid igjen så blir det jo en smule kollisjoner. I slike tilgfeller burde vel heller saksbehandlerne snu og finne fram alle støtte orsninger og muligheter for å gi den syke et best mulig liv uten jobben. Jeg har ikke fått et eneste tips om hvilke rettigheter jeg har, hvilke mulige støtte ordninger som finnes. Alt må jeg forske på selv, og det blir litt feil. Dt finnes faktisk flere problemer i dette enn å få de syke ut i jobb igjen….

  2. Lillian Lunde says:

    Nav behandler oss forskjellig….trodde saksbehandlerne der hadde faste rutiner å gå etter….med en kreftsykdom er d ikke lett å komme seg i jobb igjen bestandig…mange har senskader, som kanskje aldri blir borte….bl.a fatigue ….dette syns ikke utenpå….men allikevel ser vi så jævla friske ut..nav skal bare ha oss ut i 100 % jobb igjen???Ikke rart mange kvier seg for å ha kontakt med dem….har man en kreftdiagnose så er d ihvertfall klart hva slags sykdom man har..og jeg unner ingen dette….må legge til st jeg selv ikke har hatt problem med dem etter jeg ble syk, men utrolig mye jeg har måtte finne ut av selv, og dette, i tillegg til at man er syk, tapper en også for krefter….

  3. Tommy Amundsen says:

    Takk for en fin og tankevekkende artikkel. Jeg er selv kreftsyk, og deler den skjebnen med flere krigsveteraner. Har en gruppe på F.B som heter Norske soldater/veteraner mot kreft. Ville satt pris på om du ville ta en titt, NAV er for mange i gruppa en flaskehals de kvier seg for. Tror du kunne hjulpet mange om du ville skrive noen ord der.. Og takk til Eyun som har fått min hverdag litt lysere. Mange har lest min historie på kreftkamp, og det har vært mye fokus på soldatkreft i både sivile og militære fagmiljøer.

  4. Anne Kristin Nyberg Nilsen says:

    Nav kunne hatt bedre forutsetning for å gi en kreftpasient riktig hjelp hvis de faktisk er villige til å sette seg inn i hva den enkelte kreftsykdommen, og behandling innebærer for pasienten. I vårt tilfelle tok de ikke hensyn til hva legen på DNR sa, fordi han var part i saken. Noe han nødvendigvis måtte være, fordi de er de eneste som gir behandling ved den aktuelle diagnosen.

  5. Laila Thorsen says:

    Til Eljos: Takk for at du deler av deg selv. Du har helt rett, ikke alle klarer å være i arbeid. Det vet NAV godt og når disse tingene er avklart så skal et menneske få den hjelp den trenger til også ha et godt liv som uføretrygdet. Her kan flere ting være til hjelp, avhengig av diagnose selvsagt. Grunn- og hjelpestønad. Supplerende sosialhjelp om du kommer ut med ei veldig lav trygd og også andre ting kan en se på, alt etter situasjonen. Jeg håper du har det bra nå og ønsker deg en fin søndag 🙂

  6. Laila Thorsen says:

    Til Lillian: Jeg håper at folk blir behandlet forskjellig, nettopp fordi at alle ikke er like. Det er trist å lese at du har opplevd det slik du har. Jeg håper du gir beskjed til de som er ditt NAV kontor. Jeg vet de vil sette pris på dine tilbakemeldinger og det er de tilbakemeldingene som kan gjøre dem bedre i sin jobb!

  7. Laila Thorsen says:

    Til Anne Kristin: Det du tar opp her er kjempeviktig! Nemlig at vi skolerer oss i forskjellige ting. Det gjør vi og kan alltid bli bedre. Jeg har også opplevd at flere av de jeg har fulgt opp med kreft, KUN vil fokusere på mulighetene ifht arbeid. Takk for din påminning <3

  8. Laila Thorsen says:

    Jeg forstår det du skriver Stian, at det kan føles ugreit. Samtidig er det en fin måte å komme tilbake til arbeidslivet til. Så er det viktig at ingen forblir på praksisplasser, viktig at en får vanlig lønnet arbeid og at dette føles verdig!

  9. Rune Jamne says:

    da eg bor veldig langt fra nav kontoret,og ikke har bil vanskelig gjør det muligheten for å møte/komme boer oftere en det jeg ønsker, jeg har nesten to mil å gå eventiellt sykle bort, skulle ønske det var mulighet for å kunne ha et møte ived ølen rådhus eller noe slikt…men kommer til å sendte kalge på det forge vedtak som har satt meg i en særdels vanskelig sitvasjon der jeg sitter igjen med ca 3000,- i livsopphald ftil å forsørgew meg og mine barn en hel måned fremover….

Legg igjen en kommentar