Matvarer mot betennelse

«Langvarig betennelse kan skade kroppens friske celler og vev, og svekke immunsystemet,» sier Stephanie Maxson, ernæringsfysiolog ved MD Anderson Integrative Medicine Center. Den svekkede tilstanden kan øke risikoen for sykdommer som kreft. Imidlertid er ikke alle betennelser dårlig.

Kroppens inflammatorisk respons er viktig for å kunne helbrede. Denne responsen forteller kroppens immunsystem at den skal sende hvite blodlegemer og kjemikalier for å hjelpe å bekjempe infeksjon eller reparere en skade. Men når betennelsen vedvarer, når kroppen utløser et svar eller når du ikke har en infeksjon eller skade, er det grunn til bekymring. Andre årsaker til kronisk betennelse kan inkludere fedme, røyking, stress, mangel på mosjon, eksponering for passiv røyking og kostholdsvalg. Og det som er enda verre; kronisk betennelse viser som oftest ikke mange tegn.

Den gode nyheten er at du kan redusere kronisk betennelse og redusere kreftrisiko. -Det begynner med kostholdet ditt, sier Maxson . Et anti-inflammatorisk kosthold kan også hjelpe deg til å unngå diabetes, hjertesykdom og Alzheimers.

 Maxson deler følgende anti – inflammatorisk diett tips:

  • Legg mer planteføde til tallerkenen din: Matplanter er de eneste matvarene som inneholder anti-inflammatoriske fotokjemikalier i tillegg til at de er rikelige på antioksidanter og fiber som kroppen din trenger for å holde seg kreftfri. Fiber kan også redusere nivåene av C -reaktivt protein ( CRP), et protein i blodet som signaliserer inflammasjon. The American Institute for Cancer Research anbefaler å fylle minst to tredjedeler av tallerkenen din med planteføde.
  • La halvparten av tallerkenen din være  ikke-stivelsesholdige grønnsaker og / eller frukt i alle farger. La en fjerdedel av tallerkenen din være hele korn eller stivelsesholdige grønnsaker, som poteter, mais og erter.
  • » Velge hele, friske matvarer» sier Maxson . «Næringsstoffene dette inneholder kan holde oss friske på mange måter, og samtidig redusere sjansen for betennelse».
  • Bearbeidede matvarer er lavere i næringsstoffer og høyere i raffinert sukker, mel og fett . De er også vanligvis lastet med kunstige ingredienser som kan øke CRP nivåer. Hopp over svært bearbeidet mat, som fast food og ferdigproduserte matretter.
  • Styr også unna bearbeidet kjøtt, som bacon, pølser og pepperoni.
  • Unngå brus og sportsdrikker.
  • Balanser fettsyrer: Omega 3 fettsyrer kan bidra til å beskytte kroppen mot kroniske betennelser, men derimot så kan omega- 6 -fettsyrer øke betennelser. «Mange amerikanere prøver å inkludere flere omega – 3 fettsyrer i kostholdet. Men de spiser fortsatt for mye omega – 6 fettsyrer,» sier Maxson. Nøkkelen er balanse, slik at du tar i mer omega – 3 og mindre omega – 6. Spis mat med høyt omega – 3 fettsyrer , som laks , tunfisk , kveite , flaxseeds, Chia frø, valnøtter, pekannøtter og avocado. Bruk oljer med høyt omega – 3 , som oliven og raps. Unngå eller begrense oljer med høyt omega – 6, som for eksempel mais, solsikke, peanøtt og soya.
  • Les ingrediensene på ferdigfabrikat mat . Begrens inntaket av mat laget med raffinerte vegetabilske oljer med høyt omega – 6 . Du vil finne disse oljene i de fleste snack matvarer som for eksempel kaker , kjeks og søtsaker .
  • Å spise for mye rødt kjøtt kan også øke kreftrisiko, i følge artikkelen. Her ber de om at alle prøver å begrense rødt kjøtt for å holde risikoen for kreft lav.

Maxson foreslår å erstatte rødt kjøtt med følgende høye protein matvarer for å bidra til å redusere kronisk betennelse:

  • Velg animalske proteiner, slik som kylling, kalkun og fisk.
  • Bytt animalske proteiner med planteproteiner, som bønner og linser, i noen måltider.
  • Velg kjøtt, melk, ost og egg fra beite-foret og hormonfrie dyr.
  • Spis mer fermentert mat. Fermentert mat som yoghurt og surkål inneholder probiotika som bidrar til å redusere betennelse . For å få mest helsemessige fordeler, spis minst en liten porsjon av en gjæret mat hver dag.
  • Velg lav- fett, ren økologisk yoghurt og kefir.
  • Prøv gjærede grønnsaker, som surkål og kimchi (fermentert mat) med en sandwich eller salat.
  • Nyt en kopp miso suppe eller kombucha te.

» Matvarer som bidrar til å forhindre kreft bidrar også til å redusere kronisk betennelse, og vice – versa, » sier Maxson . «Så følger du disse retningslinjene vil du til slutt redusere risikoen for en rekke kroniske sykdommer, og forbedre din livskvalitet.»

Kilde: MD Anderson Cancer Center

Kommentarer

Legg igjen en kommentar