Japan og kreft

Ifølge Dr. Lawrence Kolonel ved American Institute for Cancer Research (AICR), doblet innvandrere fra Japan sin risiko for brystkreft, sammenlignet med innfødte som fortsatt bor i Japan. Risikoen doblet seg igjen i innvandrernes avkom. Dette tyder på at miljø-og kostholdsfaktorer spiller en større rolle i kreftrisiko enn genetikk. I Japan spiser folk annerledes enn amerikanerne på mange måter, noe som kan forklare hvorfor kreftinsidensen er langt lavere i Japan enn i Amerika, ifølge en artikkel fra MSNBC.com.

En spesiell gruppe grønnsaker
Den japanske dietten består av å konsumere fem ganger mer grønnsaker enn det amerikanske kostholdet. De viktigste grønnsakene inkluderer kål, brokkoli, rosenkål, blomkål, grønnkål og brønnkarse, sammen med noen rotgrønnsaker, slik som reddiker, neper og pastinakk. Disse grønnsakene inneholder glukosinolater, som bekjemper kreft ved å kontrollere enzymer og øke ødeleggelsen av kreftcellene eller potensielle kreftceller.

Undersøkelser viser at økt inntak av disse grønnsakene reduserer risikoen for brystkreft, tykktarm, lunge-og eggstokkreft, og muligens prostatakreft. Grønnsakene bør være litt dampet eller stekt, i stedet for kokt, for å ikke koke bort næringsstoffer.

Shiitake sopper
Shiitake sopp er en annen populær matkilde i Japan, og de er fulle av sunne ingredienser. De stimulerer immunforsvaret; kampen mot sykdommer, virus og bakterier, lavere kolesterol, og inneholder antioksidanter. Lentinan, en beta-glukan ingrediens, bekjemper kreft.

Ifølge Healthline.com, spiser menn i Japan grønnsaker i stedet for fett kjøtt, og de har de laveste ratene for prostatakreft. Vegetarisk kosthold reduserer nivåene av testosteron som igjen reduserer risikoen for prostatakreft.

Soyaprodukter
Japanske dietter består av mer soyaprodukter enn amerikansk dietter. Soya inneholder isoflavoner, som kan kontrollere østrogennivået og redusere risikoen for brystkreft. Tofu er en soya-basert mat som gir masse protein og næringsstoffer, og da spist regelmessig, kan redusere risikoen for brystkreft, gi lavere kolesterol, økt energi og bedre hjertefunksjon. Japanske dietter består vanligvis av soyamelk i stedet for kumelk, som er høy i kolesterol og fett.

Sjømat
I følge NaturalNews. com, forbruker japanere mer enn 70 kilo fisk per person, per år. Det utgjør omtrent en halv kilo per dag. Et stort forbruk av fisk sies å bekjempe kreft på grunn av de sunne fettsyrene som også reduserer hjertesykdom, lavere kolesterol, reduserer betennelser og bedrer hjernefunksjon.

Et annet friskt element fra havet er tang. Japanere spiser mest kombu og Nori, to typer tang som inneholder jod og andre mineraler som støtter et sunt immunforsvar og lavere risiko for kreft.

Grønn te
Grønn te er en kraftig antioksidant som kan redusere risikoen av kreft og hjertesykdom hos menn og kvinner, senke kolesterol og blodtrykk, og redusere risikoen for slag og hjertesykdom. Folk som bruker grønn te reduserer risikoen for magekreft. Selv om grønn te første dukket opp i Asia og har blitt konsumert i deler av kontinentet i mer enn 5000 år, har det nylig blitt en populær drikk over hele verden.

Andre faktorer
Hvordan japanere spiser påvirker også den lavere risikoen for å utvikle kreft. En japaner spiser bare til de er 80 prosent fulle, i stedet for helt full, og de spiser regelmessig matvarer med lite sukker, fett og kolesterol. Den japanske dietten består også av 100 forskjellige typer mat per uke, sammenlignet med mellom 30 og 45 typer mat i vestlige land.

Kilde: NBC news.com

Kommentarer

Legg igjen en kommentar