Vibekkes grønnkålsalat

Grønnkål salat med quinoa og granateple

Granateple er kraftig undervurdert og jeg vil anbefale å ta i bruk denne nydelige, friske frukten som er en antioksidantbombe! Frukten kan brukes til så mangt; i salater, desserter, til frokost, som et tilbehør til middagen, juice, eller rett og slett som lørdagsgodt!

Her har jeg brukt den sammen med quinoa og grønnkål for å gjøre salaten friskere på smak. Grønnkål er skapt for vårt klima og kan høstes hele vinteren.

Skyll quinoa i rikelig med kaldt vann. Kok quinoa etter anvisning på pakken. Avkjøl og rist løs frøene med en gaffel. Bland gjerne i en teskje med gurkemeie som er proppfull av viktige næringsstoffer.

Årsaken til de store helseeffekt i gurkemeie skyldes innholdet av antioksidanten curcumin, og dette fungerer på mange måter som betennelsesdempende medisiner. Ved å bruke grønnkål blir denne salaten nesten som et helt måltid å regne.

Dessuten er grønnkål full av sunne stoffer og enkelte av dem virker hemmende på veksten av kreftceller. (ref http://www.forskning.no/artikler/2012/september/334853 )

Siden vi her skal bruke grønnkålen rå skjærer vi bort stammen og kutter opp i passende størrelse. Bruk hendene og masser grønnkålen med olivenolje og salt. Slik bryter du ned fibrene og den egner seg bedre til å spises rå.

Salat

Rens ut kjernene i granateplet ved å fjerne toppen ved blomsterfestet, og del med skarp kniv langs skilleveggene innvendig. Plukk ut kjernene. Hakk mynte og koriander. Press sitron over og litt olivenolje, bland alt, pynt med granateplekjerner og skiver av avocado, og voilá så har du en nydelig salat med rikelig antioksidanter.

Vibekke

Les Vibekkes innlegg «Juice for livet»

Besøk Vibekkes  nettsted Juicyful

Kommentarer

One thought on “Vibekkes grønnkålsalat

Legg igjen en kommentar