Bjørns energitips

Da jeg kom hjem fra Rikshospitalet i 1994 etter transplantasjon av benmarg som leget leukemi, kom det mange ukjente reaksjoner.  

Alle som har fått cellegift vet hvilken sterk belastning det er på kroppen – psykisk og fysisk.

Gode råd?
Slappheten og utmattelsen var ikke lett å sette ord på og mange ble den gang beskyldt for å være late, giddesløse etc. Behandlingen for tilstanden var stort sett at en ble bedt om å «ta seg sammen».

Jeg måtte forstå at jeg måtte ut og gå, presse meg til bedre krefter og styrke kroppen på den måten. Men alle medisinene gjorde også sitt til at kroppen ble tappet for energi.

Tilstand «Fatigue»
Nå i ettertid er det satt ord på det, og fatigue er en kjent og akseptert tilstand.

Etter hvert, ble jeg kjent med det å ta vare på de små kreftene jeg hadde, og senere når jeg måtte gå igjennom nyretransplantasjon, og fikk hjerneslag, så måtte jeg igjen ta tak i de samme problemene på nytt.

Men heldigvis, ble jeg kjent med begrepet:

Energiøkonomisering

Etter alvorlig sykdom, er det mange som sliter med søvn, utmattelsessmerter og varierende dagsform slik at en sliter med å gjøre de daglige gjøremål.

Hva som er anstrengende for en, er individuelt, men det gjelder som regel aktiviteter som innebærer å stå eller sitte over lang tid stille, løfte ting, gå i bakker, eller trapper.

Det kan også innebære det å konsentrere seg, forsøke å huske, og å konsentrere seg om å høre.

All aktivitet krever energi; handle, vaske gulv, støvsuge, ja alle daglige gjøremål.

Oversikt
For å få bedre innsikt i hvordan vi bruker energien vår, er det viktig å se på hvilke aktiviteter en gjør og fordele oppgavene over hele dagen.

Bruk energien bevisst!
Du skal kunne være i aktivitet uten å bli utmattet og du skal ta pauser når du blir sliten. Målet er å få god balanse mellom aktivitet og hvile. Da får en energi til å gjøre mer lystbetonte aktiviteter og unngår at slitenheten går over til utmattelse.

Det er 4 Pèr som vi skal tenke på:

  • Prioriteringer: Hva vil vi bruke energien vår på: Finne balansen mellom det som må gjøres og det som er lystbetont.
  • Planlegging: Planlegg og tenk igjennom det du skal gjøre før du setter igang. Lag handleliste, handle når det er rolig i butikken osv. Spre aktiviteter utover dagen.
  • Plassering: Hva er best arbeidstilling, hvor er ting plassert? Må du løfte mye? Tunge ting må være i løftehøyde. Lette ting kan du bøye deg ned for eller strekke deg etter.
  • Pauser: Finne en god balanse mellom arbeid og hvile. Det er viktig å ta pauser før du blir ordentlig sliten, da henter du deg fortere inn igjen.

Det anbefales å ha et jevnt aktivitetsnivå hele uken, ikke øk mengden på en god dag. Men øk aktiviteten/energien etter hvert uten at en blir for sliten.

Husk å spør deg selv hver dag:

Er denne aktiviteten nødvendig?

  1. Må jeg gjøre den eller kan den delegeres, eller gjøres sammen med andre?
  2. Når skal jeg gjøre den på dagen?
  3. Hvor ofte må dette gjøres?
  4. Hvor ofte, hvor lenge? Det er viktig å dele opp arbeidet med tunge ting som krever meget aktivitet.
  5. Hvor skal aktiviteten gjøres?

Etter hvert kan en øke aktivitetsnivået gradvis, uten at det fører til forverring.

Så tenk igjennom hverdagen, så opplever du at kreftene kanskje holder litt lenger.

Noen tanker på et ark, kanskje til nytte for noen?

Lykke til!

Bjørn Tolpinrud

Les Bjørns historie

Kommentarer

22 thoughts on “Bjørns energitips

  1. Grethe Thomassen says:

    Dette var nyttig lesing for meg, så takk. Jeg har den sjette cellegiftkur igjen, og jeg gruer fordi en vet hvor elendig en er i en uke etter hver kur. Man bygges opp og rives ned, og har mest lyst til å si: nok er nok, men, men vi mennesker har den evnen at man "glemmer" lett så det er bare å stå på.

  2. Tom Arne Knatterud says:

    Synes dette var gode reflekterte råd . Har vært i liknende situasjon – der jeg skyndte meg sakte og var hard på prioriteringene og unngikk de mindre viktige gjøremålene. Rett etter operasjonene/strål. var hovedmålet å kunne dusje selvstendig …men etter noen mnd var det å gå halvlange turer utendørs + en beveg./styrke økt itillegg til daglige gjøremål 🙂 🙂 Skyndte seg sakte !! Supert at du bruker din erfaring så positivt (dårlige erfaringer omsatt i gode råd)

  3. Sigmund Norland says:

    Ja eg har tatt en del selegift å har lest mye erfaring om den , råmelk er bra å ta , når man tar selegift, blir ikke så syk, kreft selene liker ikke råmelk, dem forsvinner fortere kan lage råmelkpuding, ta lit hvær dag, ct undersøkelsen kan ji deg svar på det,, fasting i 5 døgn før selegiften , så sele giften etter på kan du spise , selene snur når vi faster etter 3 døgn, det jør ikke kreft selene , da blir man ikke syk å kreft selene dør og ikke vi, lykke til,

Legg igjen en kommentar