Aktivitet kan forlenge levetid

Aktivitet kan forlenge levetiden til mannlige kreftoverlevere.

Forskning viser allerede at det å være aktiv kan redusere risikoen for å utvikle flere former for kreft. Nå kommer en studie som antyder at for menn, vil det å ta en rask daglig spasertur etter en kreftdiagnose kunne forlenge livet ditt.

Studien ble publisert i Journal of Physical Activity and Health, og den legges til en økende mengde forskning som tyder på at trening kan ha betydelige helsemessige fordeler for kreftpasienter.

Lee og hennes kollegaer så på data innsamlet i 1988 fra en gruppe på rundt 1000 mannlige kreftpasienter. Mennene hadde, i gjennomsnitt, blitt diagnostisert seks år tidigere – i 1982. I 1988 rapporterte mennene på deres aktivitetsvaner. De svarte også på spørsmål om vekt, røykevaner, alkoholforbruk og hvilke matvarer de spiste. Dataene ble oppdatert fem år senere.

Forskerne kategoriserte deretter mennene i grupper etter hvor mange kalorier de forbrukte hver uke.

I løpet av de 12 årene med oppfølging, jo mer aktive mennene var, jo mindre ble sannsynligheten for å dø. Dette er etter å ha tatt hensyn til vekt, tidspunkt for foreldrenes død, og andre faktorer koblet til dødelighet. Mennene i den mest aktive gruppen hadde en 48 prosent lavere risiko for å dø i løpet av studien sammenlignet med den minst aktive gruppen.

Når de kun så på dødsfall knyttet mot kreft, viste det at mer fysisk aktivitet også var knyttet til lavere risiko for å dø i løpet av studien. (Den samme forbindelsen var det med  hjertesykdom.)

De mest aktive mennene, forbrukte  minst 3000 kalorier i uken. Det er ca 8,5 timer med rask gange, eller 5,5 timer med jogging, sier Lee. De minst aktive mennene, forbrant færre enn 500 kalorier i uken. I denne studien, var den vanligste kreftformen blant mennene – nesten en tredjedel – prostatakreft. Den nest mest vanlige var tykktarmskreft (16 prosent). Andre kreftformer inkluderte blære, melanom og lymfom.

Både for mannlige og kvinnlige kreftoverlever viser en tiltagende mengde forskning at å  være aktiv hjelper på både fysisk og mental velvære.

Kilde: American Institute for Cancer Research

Kommentarer

Legg igjen en kommentar