Å leve med fatigue

Hva er lurt å gjøre når du har fatigue? Hvordan skal du leve livet ditt når alt er snudd på hodet og du ikke har mulighet til å leve det livet du er vant med?

– Den virkelige oppdagelsesreisen dreier seg ikke om å finne nye landskaper,                                       men om å få nye øyne.                                                                                                                                                                                          (Marcel Proust)

Jeg hadde store forventninger når jeg satte meg på toget fra Lillehammer til Oslo for å delta på kurset «Hvordan leve med fatigue». Et kurs som gikk over to dager på Vardesenteret, på Radiumshospitalet.

Jeg hadde forventninger om å få vite mer om fatigue, finne ut hva som er lurt å gjøre og ikke minst det å få treffe andre med de samme utfordringene.

Intuitiv forståelse
Gjennom de to dagene var det mange interessante tema, men mest av alt var det samtalene med de andre deltakerne som gjorde kurset til en utrolig fin opplevelse. Det er så godt å snakke med noen som skjønner hva du sier. Du trenger ikke å forklare noe; du blir forstått!

Det med å dele opplevelser, dele gode råd, tanker og erfaringer er viktig. Når du har fatigue føles det litt som å famle i blinde, det er vanskelig å finne ut hva du bør gjøre og du føler deg veldig alene.

Rosa tre

Hvem styrer meg?
Hva tar du hensyn til? Hodet eller kroppen? Frustrasjonen du føler springer gjerne ut fra akkurat dette; hodet vil så mye, men kroppen virker ikke.

Forventningene til hva du skal klare er som regel satt ut fra hvordan du var før, i stedet for å ta utgangpunkt i hvordan du er nå.

– Jeg gjør så godt jeg kan og det er godt nok –

Forskning
Innlegget til forsker og psykiater Jon Håvard Loge var spesielt interessant. Jeg ble glad for å høre at det forskes mye rundt fatigue. Selv om det ikke finnes noen kur for fatigue, var det nyttig å få vite mer om hva det dreier seg om, hvorfor det kommer og hva som er lurt å gjøre.

Det er mange og sammensatte årsaker til at noen får fatigue, men kort oppsummert handler det om at kroppen har blitt utsatt for enorme påkjenninger av ulik art.

Loge kom med flere gode råd for hvordan en kan lære seg å leve med fatigue:

Energiøkonomisering – balanse mellom aktivitet og hvile ut fra ditt utgangspunkt:

  • Lev mest mulig regelmessig;  stå opp og legg deg til omtrent samme tid.
  • Sett av tid til hvile og ta små pauser i løpet av dagen.
  • Planlegge dagens aktiviteter, og gjør først de tingene som er viktigst for deg.
  • Forskning viser at regelmessig trening er bra, og da spesielt kondisjonstrening. Men du må aldri trene så hardt at du blir helt utmattet. Det er viktig at treningen er tilpasset ditt energinivå. Hvil alltid etter trening, men ikke sov.
  • Unngå å sove på dagtid.

Krav og forventninger
Mange av de tingene som vi fikk lære om visste jeg jo fra før, men jeg synes det var veldig godt å få det bekreftet. Det er godt å høre at du faktisk gjør mye riktig, i tillegg til at du også får andre nyttige tips og tanker som du selv ikke har tenkt.

Jeg vet at jeg fremover skal være mer bevisst på å tilpasse mine krav til meg selv, til min faktiske form slik den er nå.  Jeg skal jobbe med å tilpasse forventningene til hva som faktisk er realistisk.

Planlegg 
For å mestre hverdagene ble vi tipset om at det kan være en god idè å skrive dagbok, både for lettere å kunne planlegge dagen, men også for å få en oversikt over hva som kan fungere.

Hva er viktig nå og hva kan vente? Det å lære seg til å be om hjelp, er også en ting som i alle fall jeg kan bli flinkere til.

Aksepter
Jeg føler meg sterkere etter kurset; jeg føler at jeg har kommet et stort steg videre i å akseptere min situasjon. Jeg har lært mye om hvordan jeg skal mestre min fatigue og har fått nyttige verktøy til å hjelpe meg videre; både når det gjelder forståelse, mestring og fysisk aktivitet. I tillegg har jeg fått flere nye venner:)

Jeg er meg, og jeg er bra nok!

En stor takk til kursansvarlig Randi Gjessing og de andre foreleserne. Og tusen takk til alle de andre deltakerne som gjorde disse dagene så fine.

Praktisk informasjon
Gå inn på www.vardesenteret.no for mer informasjon om kurset.

Henvisning: Reiseutgifter dekkes etter lov om spesialisthelsetjenesten. Ta kontakt med pasientreiser. Du må ha henvisning fra din lege og skjema får du ved å ta kontakt med Vardensenteret.

Nyt dagene og finn den veien som passer for deg!

Liv Unni Rognhaugen

Kontakt meg gjerne på Facebook eller e-post: liv.unni.rognhaugen@gmail.com

Kommentarer

5 thoughts on “Å leve med fatigue

Legg igjen en kommentar